Samen - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marsha Lankreijer - WaarBenJij.nu Samen - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marsha Lankreijer - WaarBenJij.nu

Samen

Door: Marsha Lankreijer

Blijf op de hoogte en volg Marsha

01 Mei 2011 | Gambia, Lamin

Na al een lange tijd niets meer van me gehoord te laten hebben, wordt het tijd voor een update!
Vorige week donderdag zijn pap en mam eindelijk aangekomen in Gambia! Dachten ze het lekker rustig aan te kunnen doen, hebben Floor en ik ze meteen een vuurdoop gegeven ;-).

Vrijdag zijn we met zijn vieren naar het Abuko Nature Reserve in Lamin geweest. Dit is een natuurpark waar wij zelf ook nog niet waren geweest. Wel hadden we al een gids gesproken die beloofd had om ons daar te gaan rondleiden en ons daarna mee te nemen naar Lamin Lodge voor een lunch met uitzicht over de mangrove. Het is heel gek om in een zo’n groot natuurpark te lopen dat eigenlijk midden in de stad ligt. Wanneer je in het park bent merk je daar eigenlijk dan ook niet zo veel meer van, behalve als je weer een beetje in de buurt komt van de weg….dan toeteren de auto’s weer langs je heen! Van te voren had Steve nootjes gekocht: “It’s for the monkeys”. Ik begreep er nog niet heel veel van, maar aangezien hij hier al van jongs af aan komt, liet ik hem zijn gang maar gaan. Eenmaal in het park was het duidelijk waarvoor we het hadden gedaan: er zat een aap schichtig naar ons te kijken, maar met wat nootjes was hij snel uit zijn stulp te krijgen! Vervolgens roept hij de hele familie erbij om vervolgens de nootjes uit onze handen te komen halen! We hebben dus allemaal apen gevoerd! Zoals begrijpelijk zijn we dan ook zeker een uur bij deze aapjes blijven hangen ;-).
Rond het einde van de tocht kwamen we bij nog wat beesten in kooien uit. Zo zaten er onder andere hyena’s en heel veel gieren. Nu we de hyena’s in het echt hebben gezien, begrijpen we dan ook dat ze in de Lion King zo slecht worden afgeschilderd: het zijn echt een stel lelijke beesten!
Na afloop hebben we dus rustig kunnen genieten van een lunch met uitzicht over het water en de mangrove.

Om pap en mam gelijk een goede indruk te geven van wat onze weekendse bezigheden zijn, hebben ze zaterdag al gelijk kunnen genieten van een heerlijke stranddag! Ik had eindelijk wel weer eens zin in een sandwich, maar omdat het toeristenseizoen is afgelopen is er helaas niet veel eten meer beschikbaar (hotels kopen minder in omdat anders alles over datum gaat). Uiteindelijk dacht ik te kunnen gaan genieten van een heerlijke beefsandwich, kreeg ik drie miezerige stukjes waar je het vlees nog niet op moest gaan zoeken. Het smaakte wel, maar als lunch was dit dus echt niet genoeg! Gezien Andrea en Gabrielle ons zo zielig vonden (hun waren de enige twee die een gerecht hadden besteld, de rest zat aan de sandwich) mochten wij genieten van een broodmandje met knoflookmayonaise als 'toetje'. Wederom een heerlijk Gambian Experiance!

Zondagochtend werden we vanwege pasen verrast met een speciaal ontbijt: Andrea had croissantjes met chocola gehaald! Na heerlijk te hebben genoten van dit speciale ontbijt. heb ik pap en mam rondgeleid in Kubuneh. Aangezien we na afloop verhit terugkwamen, heb ik ze ook maar gelijk kennis laten maken met onze rivier! Lamin had Floor, mij, pap en mam meegenomen naar de zandbank. Daar hebben we ze geleerd hoe je de mossels 'vangt' (lees: uitgraaft uit het zand). Aangezien het hoog water was, was het na afloop nog een hele toer (vooral voor mam) om weer in de boot te klimmen. Lamin bood dan ook gelijk aan dat hij de volgende keer wel een trappetje mee zou nemen ;-).

Maandag zijn pap en mam aan het werk gegaan in de kliniek! Na wat sorteerwerk kwam Frans aanzetten met het nodige gereedschap zodat pap uiteindelijk al snel het dak eraf had liggen! Inmiddels is al bijna de helft van het oude toiletgebouw met de grond gelijk gemaakt, en heeft mam al flink wat spullen uitgesorteerd en de kasten schoongemaakt. Vervolgens heeft Gabrielle ze uitgenodigd om donderdags mee te gaan naar Brikama met een nieuwe poging om het pakket lost te peuteren van het postkantoor. En 1 keer raden: het is gelukt!! De donatiegoederen zijn dus eindelijk bij de kliniek aangekomen!

Afgelopen zaterdag (gisteren dus) konden we koninginnedag natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan... Na een paar uurtjes op het strand van de zon en een zwembad genoten te hebben, zijn we gaan douchen om ons voor te bereiden op een groots feest! Bij Bini's (een Nederlandse bar/restaurant aan de kust) was een Hollands feestje opgezet! Als entree konden de liefhebbers genieten van haring, om daarna als voorgerechtje van een heerlijke aspergesoep te mogen genieten! Het eten was echt geweldig en na afloop zijn we nog even blijven plakken om van de Nederlandse sfeer te kunnen genieten. Ik hou normaal helemaal niet van die Nderlandse smartlappen, maar als je al zolang niets Nederlands meer hebt gezien/gedaan/gehoord, geeft het je toch wel een klein beetje een heimwee gevoel. Rond 22u leek het ons wel weer genoeg en zijn we met de auto terug gegaan naar de compound. In gedachten waren we ons al aan het voorbereiden op een lekker bedje om uitgeput in slaap te vallen. Wanneer we echter op de compound aankomen, heeft Lamin een soort After-party georganiseerd omdat hij het leuk vindt als we ook op de compound nog koninginnedag kunnen vieren! Na een tijdje gedanst te hebben in de Bantoba, wordt er besloten om het feest te verplaatsen naar het vuur. Hier beleven pap en mam voor het eerst de echte Gambiaanse manier van feesten: er wordt gedrumd, gezongen en gedanst en zelf pap danst op zijn Gambiaans mee! Ons bed zien we pas een paar uur later....

Veel liefs,

Mars (en pap en mam)

Bekijk de foto's op www.marshalankreijer.mijnalbums.nl

• 01 Mei 2011 - 14:35

Laura & Erwin:

Super leuk! Snel een date plannen als je terugbent om alle foto's te bekijken! Wij zijn mama ook aan het overhalen om eens verder te kijken dan La France, wellicht kunnen Malda en Ed haar overhalen, haha!

Liefs Laura

• 01 Mei 2011 - 16:55

Juul:

Nou Marsha, wat heb je een leuke ouders he? En jij voor hen een superleuke dochter die hen van alles laat zien en meebeleven. Goede hulpen je ouders en dat jullie Koniginnedag zouden vieren dat had ik NOOIT gedacht. Dat je dan melig (ahum) mee staat te zingen, tja zo zie je maar wat heimwee met je doet. En wat een ontvangst bij terugkomst en er op hun manier gedanst, gezongen en getrommeld wordt. Fantastisch. Je ouders met jou en je maatjes zijn een bofkonten. En dat mag ook, zo blijkt hun waardering voor jou! Geweldig. Doe je ouders de hartelijke groeten!
    En geniet van het samen zijn.

Groet,

Juul

• 01 Mei 2011 - 19:29

Thea:

Hallo allemaal,
    Leuk al die foto's, vooral van Ed. Ed niet zo hard werken in de zon.
    Hou het allemaal rustig, het is tenslotte jullie vakantie.Dus geniet er maar van. Hier gaat alles goed, het huis staat er nog steeds.
    Marsha , bedankt voor je kaartje, hardstikke leuk. En natuurlijk de postzegel. Hij was 28 april aangekomen.

Groetjes Martin en Thea,

• 01 Mei 2011 - 20:18

Wouter:

Hoi Mars en pa en ma.

Nou je hebt ze gelijk aan het werk gezet! En gelijk hoor. Als ze bij je willen eten, dan moeten ze er maar iets voor doen..... :)
    Leuk dat ze er zijn en dat je ze een beetje van het land kan laten proefen. Letterlijk en figgurlijk. Geniet dus lekker met z'n allen daar en hou je taai.

Je oompie Wouter

• 01 Mei 2011 - 20:41

Ria:

Hoi Marsha en natuurlijk Malda en Ed,
    Wat leuk om jullie alle drie op de foto te zien. De familie is bijna compleet. En het ziet er allemaal zo lekker uit op die bordjes. Marsha, wat zullen je ouders trots op je zijn om je daar aan het werk te zien. Alhoewel er ook heel veel leuke uitjes zijn, volgens mij.
    Ed en Malda, mooie weken met jullie dochter en Marsha ik blijf je volgen! Je verslagen en fotootjes zijn superleuk om te lezen en te bekijken. Geniet van elkaar!
    Lieve groetjes,
    Ria

• 01 Mei 2011 - 20:42

Mieke School:

Malda,

Ik zie op de foto"s dat je het naar je zin hebt en dat je blij bent dat je je dochter weer ziet!

Groetjes uit Oss en wij volgen jullie.

Mieke

• 02 Mei 2011 - 08:20

Sandra:

Haa Mars,

Gezellig dat jullie het met z'n drietjes naar jullie zin hebben! En dat je jullie mam en pap hebt kunnen laten genieten van de tradities in Gambia ;) en dat jullie nog een beetje Koninginnedag hebben geproefd!
    Heel veel plezier nog en een dikke knuffel!

Liefs, Sandra

• 02 Mei 2011 - 14:51

Fam. Westerveld:

Marsha, bedankt voor je mooie brief met foto. Inderdaad, we genieten elke keer weer van je verhalen. Fijn dat je paps en mams er nu ook zijn. Kunnen ze in levende lijve zien en ervaren wat jij allemaal meemaakt. Geniet ervan. Ik ga nu even genieten van de gemaakte foto's.
    Tot het volgende verhaal.

• 02 Mei 2011 - 15:27

Harde Werkers!:

Mooie foto''s,hebben je ouders vakantie moeten ze nog aan het werk.Zal wel tegen vallen met die hitte op het dak.
    Veel plezier nog samen.Hartelijke groeten van iedereen! Liefs Carla