Senegal - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marsha Lankreijer - WaarBenJij.nu Senegal - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marsha Lankreijer - WaarBenJij.nu

Senegal

Door: Marsha Lankreijer

Blijf op de hoogte en volg Marsha

13 Juni 2011 | Gambia, Banjul

Hallo daar!

Met het begin van de maand juni, is het regenseizoen begonnen! Meteen een van de eerste dagen barste ’s nachts de storm los. Eerst werden we wakker van de storm die voor enorme windvlagen zorgde waardoor de palmbladeren tegen elkaar tekeer gaan. Omdat we de storm niet helemaal vertrouwen besluiten Floor en ik om de was binnen te halen en onze schoenen veilig te stellen (dit blijft ’s nachts altijd allemaal buiten omdat we toch de afgelopen vier maanden geen drupje regen hebben gehad). Een paar uur later worden we gewekt door de regen die tekeer gaat op onze golfplaten (dit geeft enorm veel lawaai waardoor je binnen niet eens meer tegen elkaar kunt praten). Omdat we de eerste bui natuurlijk niet willen missen staan we binnen no time met zijn drieën buiten om ook nog eens het onweer te aanschouwen. Aangezien het geluid van water de blaas stimuleert, staan we zeker een half uur te wachten voordat de regen en het onweer minden worden zodat we naar de toilet kunnen gaan.
De volgende ochtend is het resultaat van de regen duidelijk te zien. Op sommige plaatsen is het water zelfs blijven staan (en dat is heel bijzonder als de grond kurkdroog is). De compound ziet er veel levendiger uit. De planten lijken groener en de daken zijn ineens rood, want overal is het stof/zand vanaf geregend. Daarnaast zien we de hele dag nieuwe insecten die we voorheen nog nooit hadden gezien. Door de regen zijn ze naar boven gekomen en helaas zijn daarmee ook reusachtige torren verschenen, een nieuw groep insecten om aan te wennen dus!

Afgelopen zaterdag zijn we eindelijk naar Senegal geweest! Tja, want als je er eenmaal in de buurt bent moet je dat stempeltje toch even halen ;-).
Gabrielle had over een mooi safaripark gehoord dat noordelijk net over de grens in Senegal zou liggen. Na wat informeren bleek dat het in één dag te doen was (mits je om 5 uur ’s ochtends vertrekt) en dat de kosten ook wel meevielen. Zodoende hebben we zaterdag een tweede safari gehad! In dit safaripark ga met een jeep door de Afrikaanse natuur. In het park leven giraffen, zebra’s, neushoorns, waterbokken (en andere rendierachtigen), buffels, everzwijntjes en heel veel vogels. Veel om te zien en het mooie is dat ze echt nog mensenschuw zijn. Enkel de everzwijnen, neushoorns en buffels worden bijgevoerd, waardoor deze nog wel de neiging hebben om de jeep te volgen. Desondanks is zelfs de gids van het park redelijk angstig voor de neushoorns: zodra ze maar iets te dicht bij de jeep kwamen moesten we meteen doorrijden!
Het was echt geweldig om al deze beesten van zo dichtbij te kunnen aanschouwen en daarmee mijn safaridroom te kunnen beleven!

Waarschijnlijk wordt dit mijn laatste blog (aangezien ik niet veel bijzonders meer verwacht te gaan doen), dus tot over twee weken!!

Veel liefs,

Mars

Bekijk mijn foto’s op www.marshalankrijer.mijnalbums.nl

• 13 Juni 2011 - 20:03

Sandra:

Ha Mars,

Tof dat je ook een bezoekje aan Senegal hebt gebracht ;) Het lijkt me best wel eng allemaal zo'n safaritocht, helemaal als de gids al bang is etc. Leuk dat je dit tochtje nog hebt kunnen meepikken!

Geniet van je laatste weekjes en tot snel!
    xxxx

• 13 Juni 2011 - 20:37

Mam:

Ha meisje van me,

Fijn dat de safari goed is bevallen, het is dus toch gelukt. Nog even druk in de kliniek vanwege de malaria die nu meer gaat heersen en dan nog lekker uit eten met Frans en Gabriëlle, veel plezier met z'n allen. Nou de laatste weken en dan ben je weer bij ons thuis, het zal wel wennen zijn.
    Dikke kus, dikke knuffel en tot de 29e
    mam

• 14 Juni 2011 - 19:43

Juul:

Hallo Marsha,
    Het regenseizoen... dat roept bij mij herinneringen op van stromende regen wat onvoorstelbaar is in ons kikkerlandje. Dan maak je nog net dit weerwonder mee.
    En wat een bofkont dat je weer, door eigen actie nota bene, op safari bent geweest. Nou op neushoorns heb ik het ook niet hoor. Ik vind je maar wat dapper dat je ook al eerder een krokodil hebt geaaid. Voor mij blijven het onberekenbare beesten die prachtig zijn op afstand. Mooi he!
    Aftellen weer bijna terug in Oss. Kun je je het voorstellen? Eigen bed, een voordeur met bel, warme douche, wasmachine, kaas, bruine boterham.....
    Ik wens je een goed afscheid van jouw droom Afrika met erna een rustige vlucht naar Nederland.

Groet
    Juul

• 14 Juni 2011 - 21:59

Ria Meijs:

Hoi Marsha,
    Hier dan ook nog een keertje een berichtje vanuit Gestel.
    Wat heb je toch weer een mooi tripje gemaakt! En wat moet dat een rare gewaarwording zijn geweest om ineens die heftige regen mee te maken.
    Tja, het zit er bijna op, jouw mooie reis. Het zal straks wel even afkicken worden, zowel wat het cultuurverschil betreft als het klimaatverschil.
    Misschien heb je inmiddels gehoord dat de familie is uitgebreid met een klein meisje, Jasmijn!
    De details en foto's krijg je vast nog wel te zien via je ouders.
    Ik wens je nog twee mooie en interessante weken toe en een mooie thuiskomst! Dat zal zeker wel lukken, want de familiy kijkt naar je uit!
    Lieve groetjes,
    Ria