Brikama - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marsha Lankreijer - WaarBenJij.nu Brikama - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Marsha Lankreijer - WaarBenJij.nu

Brikama

Door: Marsha Lankreijer

Blijf op de hoogte en volg Marsha

07 Mei 2011 | Gambia, Lamin

Woensdag hebben Floor en ik een vrije dag opgenomen om zo samen met m’n ouders richting het zuiden te gaan. Eerst zijn we met Shylock naar Brikama gereden om daar de Craft Market te bezoeken. Hier wordt voornamelijk houdsnijwerk verkocht en kun je ook zien hoe men de beeldjes met handen en voeten maakt. Het is dan ook bij uitstek de plek om souvenirs in te slaan (ik geloof dan ook dat mijn goed gevulde portemonnee aan het eind van de dag een stuk leger was!). Na alle kraampjes te hebben bezocht en flink onderhandeld te hebben, ben ik uiteindelijk dan ook zeer tevreden met mijn aanwinsten!
Toen we klaar waren op de markt zijn we doorgereden richting Kartong. Tussen Gunjur en Kartong ligt namelijk een reptielenfarm die wij zeer graag wilden bezoeken. Solomon (van de kliniek) had ons al verteld dat hij daar ooit gewerkt heeft en dat daar verschillende soorten slangen en andere reptielen te bewonderen en zelfs vast te houden zijn. Dat wilden Floor en ik dan ook absoluut niet missen! Eenmaal aangekomen worden we al snel meegenomen in een rondleiding. Binnen de kortste keren krijgen we een klein slangetje (een eiereneter) in ons hand zodat we vast kunnen wennen aan het idee om een slang vast te houden. Wat later in de rondleiding komt eindelijk het spektakel: we krijgen een python om ons nek! Dit is wel echt iets waar je niet bij na moet denken, want zo’n grote slang is toch niet iets om echt rustig van te worden. Ik moet zeggen dat het wel een kick geeft om uiteindelijk datgene vast te hebben waar je al die tijd naar uit hebt gekeken! Gelukkig kregen we een python omgelegd die niets doet. Later kwamen we namelijk in een kooi met Koningspythons. Het blijkt dat ook deze in principe niets doen, maar wanneer ze extreem aangevallen worden kunnen ze wel heftig reageren. Ze doden je op dergelijke wijze dat je eigenlijk min of meer jezelf vermoord: iedere keer wanneer de mens inademt klemt de Koningspython zich een stukje strakker om je heen. Bij iedere ademhaling neemt hij dus de vrijgekomen ruimte in waardoor je weet dat wanneer je inademt dit langzaam je eigen dood wordt! Maar anderzijds moet je natuurlijk wel ademhalen, omdat je anders natuurlijk ook van je graatje gaat…
Wanneer we bij Shylock aangeven dat wij alles gezien hebben wat we voor die dag hadden gepland, besluit hij ons nog mee te nemen naar wat hij bestempelt als een van de mooiste stukjes strand van Gambia (Sanyang). Wanneer we er aankomen begrijpen we het meteen. Het water is er blauw en de stranden zijn er nog net niet wit. Daarnaast liggen er superveel vissersbootjes die op dat tijdstip actief bezig waren met het binnenhalen van de vis. Uiteindelijk hebben we zo een geweldige (vakantie)dag gehad!

Donderdag werden we weer eens getrakteerd op een lunch bij Gabrielle! Deze keer hebben we echt iets heel bijzonders gegeten: aardappelpuree!! (Ja, ik hoor jullie denken: wat is daar nu bijzonder aan?, maar ik heb dit dus al drie maanden niet meer op!!). Na uitgebreid uitgerust te hebben, neemt Gabrielle ons mee op rondleiding door Kunkujang Jattaya. We beginnen bij het sportcomplex (een project waar Frans mee bezig is) om daarna de rest van het dorp te bezichtigen. De rondleiding blijkt op een bijzondere dag te zijn gepland: die dag was er een Registration Centre in Kunkujang. Hier worden de mensen geregistreerd als voorbereiding op de presidentiële verkiezingen in november. Weer iets bijzonders gezien dus!
Daarna neemt de Alkalo (hoofd van het dorp) ons mee naar zijn compound. Als klap op de vuurpijl krijgen we daar het graf van een van de vorige Alkalo’s te zien. Ik verwacht natuurlijk iets heel bijzonders omdat het om een belangrijk man gaat. Het blijkt echt een klein hutje te zijn met wat stenen op de grond in de vorm van een graf. Omdat het natuurlijk toch om een groot man gaat wordt er even vermeld dat er wel regelmatig gebeden wordt bij de dode Alkalo.
Op het einde van de rondleiding lopen we nog door de tuinen van Kunkujang. Dit is een nieuw sponsorproject waar een nicht (en haar naaste familie) van mijn moeder een flinke bijdrage aan geleverd heeft. De tuinen waren eerst bij de rivier, maar daar is de watervoorziening slecht doordat de rivier zout water meeneemt. Zodoende zijn de tuinen nu verplaatst naar de voorkant van het dorp, al kost het dan wel wat meer moeite om aan water te komen.

Vrijdagavond heeft Ebou ons meegenomen op boottocht op de Bolong (de zijarm van de rivier). Eerst heeft hij ons Makasutu laten zien. Dit is een soort vakantiepark met huisjes die drijven op het water. Met wat slap gelul heeft hij er voor gezorgd dat we uiteindelijk aan wal konden en zo ook het enorme paradijsje op aarde konden bewonderen. Mocht er iemand plannen hebben voor een huwelijksreis: Makasutu is zeer aan te bevelen (zorg wel voor een goed gevulde portomonnee).
Na een minuut of tien zijn we weer verder gegaan met onze boottocht. Ebou zou ons meenemen naar een plek waar de vogels 's avonds overnachten. Na een lange rit zijn we er uiteindelijk. Vervolgens blijkt vogelspotten voor de mannen niet echt te zijn weggelegd. Ebou en pap hebben het zo gezellig dat alle vogels door hun geluid worden weggejaagd! Maargoed, we hebben ze in ieder geval zien vliegen ;-).

Nog een goede mededeling voor al diegenen die voor mijn vertrek geld aan mij hadden meegegeven voor sponsoring: we hebben voor elkaar dat een deel van het geld gebruikt gaat worden voor ondervoeding. Het plan is om heel wat zakken granenmix te kopen waar zeer voedzame pap van gemaakt kan worden.

  • 07 Mei 2011 - 16:39

    Sandra:

    Heey Marsha,

    Wouwh dat je allemaal reptielen durft vast te houden, dat had ik echt niet verwacht ;) Brrhh! Ik bekeek net je videootje van Koninginnedag, haha die muziek is echt grappig! Mooi dat je het deze week weer naar je zin hebt gehad, ik ben benieuwd naar dat vakantiepark ;) heb je je huwelijksreis al gepland? :)

    Veel plezier nog!
    xx Sandra

  • 08 Mei 2011 - 10:07

    Myrthe:

    Hey Mars,

    Het klinkt echt als een heel levensverhaal terwijl je er nog niet eens zolang bent! Ik krijg steeds meer zin om ook zo'n trip te gaan maken heerlijk weg van alles en me laten verrassen door een totaal andere omgeving, mensen en cultuur. Tot snel meid xxx

  • 09 Mei 2011 - 07:15

    Wouter:

    Nou, nou, je maakt het weer mee. en slang om je nek. Je bent ook werkelijk nergens bang voor. En hebben je ouders dat ook gedaan ....... Ben benieuwd of we daar nog een foto van te zien krijgen. Verder fijn dat je sponsorgeld bijeengebracht is om de bevolking wat te helpen.

    Groet Wouter

  • 09 Mei 2011 - 07:15

    Wouter:

    Nou, nou, je maakt het weer mee. en slang om je nek. Je bent ook werkelijk nergens bang voor. En hebben je ouders dat ook gedaan ....... Ben benieuwd of we daar nog een foto van te zien krijgen. Verder fijn dat je sponsorgeld bijeengebracht is om de bevolking wat te helpen.

    Groet Wouter

  • 12 Mei 2011 - 13:45

    Ellen:

    Hoi hoi, ik vind je verslagen al zo beeldend dat ik het foto's kijken iedere keer uitstel! Het zijn er ook al aardig wat. Ik ga me er op een regenachtige dag aan wagen. Heel veel groeten en vooral ook nog veel plezier met je ouders voor ze weer naar huis gaan.

  • 13 Mei 2011 - 13:33

    Pap:

    Ik vond het geweldig om er bij te zijn en dit allemaal mee te maken.

    Wat een indrukken!!

    Kus Paps

  • 13 Mei 2011 - 15:55

    Mam:

    Ha meisje van me,

    Wat hebben we een fantastische tijd gehad bij jullie in Gambia. Heel veel geleerd en heel veel gezien en geleefd op een compound bij een familie die ons ook opnamen in het gezin net zoals ze bij jullie doen en er is beloofd dat er goed op jullie wordt gepast nu wij weer terug zijn in het geordende Nederland met al zijn regels ;) en ook fijne wegen ;).
    Dikke kus en dikke kuuffel mam

  • 15 Mei 2011 - 07:41

    Juul:

    Hoi Marsha,
    Wat een mooi land, dat had ik niet verwacht toen je stage ging lopen in Gambiaa.Toen dacht ik nog dat het jammer was dat Malawi niet doorging.
    Niet vanwege je de stage; overal doe je goed werk, maar weer door de omgeving. Afrika is zo mooi. Dat blijkt dus ook met Gambia.
    Je ouders raken niet uitgepraat over hun bijzondere ervaringen en vooral jou weer te zien en te zien werken maakt hen o zo trots. En meemaken, meebeleven is zo anders dan wat ik nu doe, meelezen. Het herinnert mij aan mijn eigen ervaringen. Zo bijzonder.
    en zo mooi.
    Tot de volgende keer.
    Groet Juul

  • 18 Mei 2011 - 10:20

    Ryan Frints:

    Wat een geweldige ervaringen beschrijf je Marsha. En wat fijn dat je ouders op bezoek zijn geweest. De verhalen die ik van jullie DCP hoor is dat het erg goed gaat. Heel erg goed van jullie.
    Veel succes met het vervolg van jullie stage. Als ik wat kan doen vanuit het veel koudere Nederland........dan hoor ik het graag. veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Lamin

Kubuneh, Gambia

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2011

Senegal

29 Mei 2011

Blind vertouwen

22 Mei 2011

Safari

07 Mei 2011

Brikama

01 Mei 2011

Samen
Marsha

Actief sinds 22 Nov. 2010
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 26816

Voorgaande reizen:

29 Januari 2011 - 29 Juni 2011

Kubuneh, Gambia

Landen bezocht: